søndag den 13. marts 2016

Objekt

For noget tid siden så jeg ovre på Instagram, at strikkekunstneren Stine Leth søgte strikkere til et projekt, hun var i gang med. Jeg har fulgt Stine gennem et stykke tid, og jeg var fascineret af hendes stil, som er totalt uden for boksen i forhold til de gængse strikkekonventioner. Det havde jeg lyst til at prøve selv. Jeg skrev til Stine og bad om instrukser, og for en relativt inde-i-boksen-strikker som mig, var den skræmmende melding: "bare strik løs". Det føltes lidt ligesom fristil i folkeskolen. Når emnerne er givet på forhånd, sukker man efter friheden, men når man så endelig får den, så er den faktisk også en begrænsning. Jeg tog lidt tilløb, men da jeg fik fundet kassen med restegarn frem var det som om, det gav sig selv. De første dele blev hæklet og så har jeg strikket dem sammen til sidst. Og når man først vender sig til friheden, så er det faktisk ret sjovt at strikke uden regler. Det gav mig faktisk mod på et par teknikker, som jeg har lyst til at udforske lidt mere inden for konventionerne også.

I skrivende stund mangler Stine ikke flere objekter, men du kan følge projektet på hendes Instagramprofil (@stinelethdk). Måske får du også lyst til at strikke uden regler?

Mit objekt er nok mest i kategorien "mere sjælden, end køn", men det har faktisk også sin meditative styrke at strikke uden at skulle tænke så meget på skønhed.


De her hæklede snore i luftmasker, der er strikket ind i objektet, synes jeg giver en flot effekt. Især i det her flamé-uldgarn.

1 kommentar:

  1. Flot lille projekt du har lavet :-)
    Jeg er desværre ikke god til den slags håndarbejde.
    God dag ønskes fra mig og mit blog bo.

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge