onsdag den 20. marts 2013

Kreabloggerens guide til New York: Garment District


New York har et stort område, som er dedikeret til modeindustrien, hvor der ligger et hav af stofbutikker mm. Det hedder Garment District eller Fashion District og ligger i en firkant ml. 5th Avenue og 9th Avenue og ml. 34th Street og 42nd Street. Butikkerne er overordnet set delt ind i tre kategorier: Fabrics, trims og notions. Fabrics er selvfølgelig stof mm. Trims er knapper og bånd mm, og notions er tråd og lynlåse og den slags.

Igen havde jeg været nettet rundt efter gode guides og brugte især denne her blog, og denne artikel og dette blogindlæg (jeg så faktisk kvinden bag denne blog inde i Mood, men jeg blev så starstruck, at jeg ikke fik sagt hej - doh!) til at forberede mig og finde frem til, hvad jeg gerne ville se.

Prismæssigt ligger butikkerne nok omkring danske stofforretninger. Eller dvs. de ligger over f.eks. Stof og Stil og Stof2000 i prisniveau, men nok nogenlunde som de (relativt få) uafhængige stofforetninger, der stadig findes. Når man køber stof i USA, skal man være opmærksom på, at de for det første måler op i yards og ikke meter (selvfølgelig) og for det andet, at rullerne ofte er smallere end i Danmark. Nogle er kun lige over en meter i bredden.

Nå, men her er hvad Anne og jeg så i Garment District. Der er selvsagt masser af andre butikker, men igen måtte vi begrænse os bare en smule:

Mood Fabrics: 225 West 37th Street, 3. floor
Man kommer til en fuldstændig intetsigende kontorbygning på 225 West 37th street og så tager man elevatoren op til tredje sal og træder ind i Slaraffenland. Elevatoren er i øvrigt betjent af en nobel ældre herre i uniform. Butikken her, som er kendt fra Project Runway var på en suveræn førsteplads over mine mustsees i Garment District. Udvalget er fuldstændig vanvittigt, så man kan nemt blive lidt overvældet, når man træder ind - billedet oven for fortæller lidt om overskueligheden - men heldigvis er der rigeligt med Mood-folk til at hjælpe, og de gør det gerne. Der er tre etager i Mood, men vi så faktisk kun den ene, man kommer ind på. Mood er i kategorien fabrics, men de har også både trims og notions.

For at understrege, at Mood er noget særligt, har de deres egen hund, Swatch, som tøffer rundt i gangene og lader sig klappe af de besøgende (hvis den er i det humør), og ellers ligger og flader ud midt i det hele. Det er ret hyggeligt. Derudover kan man sagtens være heldig at løbe ind i en af deltagerne fra Project Runway...ja, det er altså den slags celebreties, jeg bliver lidt kørt op over at møde...

Hvis du kun skal besøge én butik i Garment District, vil jeg klart anbefale Mood...fordi de er Mood. Og ja, jeg fik også en "Thank you, Mood"-t-shirt med hjem. My kind of souvenir!

Rosen & Chadick: 561 7th Avenue, 2. floor
Her kan man især finde lækre uldkvaliteter f.eks. til jakkesæt osv. Især tern var de godt kørende i. Denne her butik har kun stof, og umiddelbart ligger de lidt over f.eks. Mood i prisniveau.

B&J Fabrics: 525 7th Avenue, 2. floor (v. 38th Street)
Hvis man er vild med Libertystoffer er det her the place to go. De har et KÆMPE udvalg i Liberty. Og i øvrigt også alle mulige andre stoffer. Igen er det noget overvældende, at stå midt mellem alle rullerne, men som en alternativ løsning i forhold til at stå og glo på forskellige ruller, så har B&J stofprøver af alle deres stoffer hængende på bøjler. Dem kan man så bladre igennem i stedet. Jeg har desværre ikke noget billede fra B&J, men butikken er bestemt et besøg værd, hvis man er på de kanter. Jeg købte f.eks. stof til min Marapytta-jakke hos B&J:
Foeret er købt hos Mood.

Pacific Trimming: 218 West 38th Street
Som navnet antyder, så handler denne her butik med trims. Dvs. de har ALT, hvad man overhovedet kan ønske sig i bånd, knapper, nitter osv. Og de har også tråd og lynlåse en masse. Jeg gik amok i forskellige nitter til mine læderprojekter. Igen er der en overflod af personale, der er klar med saksen til at klippe bånd af for dig og tælle nitter op. Det er altså service på et andet niveau end i Danmark.


Mokuba: 137 West 38th Street
Mokuba er en butik i luksusafdelingen. De handler kun med forskellige bånd, men der har de til gengæld også næsten alt, man kan ønske sig lige fra blonde til læderbånd. I modsætningen til mange af de andre butikker i Garment District er det her faktisk en lækker forretning, hvor der er gjort noget ud af præsentationen af varerne. Det gør den noget mere overskuelig end mange af de andre butikker.

SIL Thread: 257 West 38th Street
SIL Thread er den diametrale modsætning af Mokuba og den er altså ret rodet. Men de har alt i notions-kategorien. Derudover har de også redskaber, f.eks. købte jeg tre hæklenåle i ministørrelser hos SIL. Flere af de amerikanske guides til Garment District, jeg besøgte, understreger, at servicen ikke er i top i denne forretning, men det vil efter min bedste overbevisning bare sige, at den lever nogenlunde op til danske standarder. Dvs. personalet holder sig mest omme bag disken, og man kan ikke forvente at finde nogen, der kan svare på forskellene på to forskellige typer lynlåse f.eks. Men alene for udvalget er den stadig besøget værd, synes jeg.

Til sidst lige et billede af mine andre stofindkøb:
Whoop! Jeg glæder mig til at komme i gang.

21 kommentarer:

  1. Hvor er det viiiillldddttt.
    Glæder mig til at se hvad du får lavet.
    hæklenåle i ministørrelse, skal du så hækle med sytråd eller ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er lige før. Den ene er en størrelse 0,5! Glæder mig til at prøve den :-)

      Slet
  2. Hold op altså. Jeg håber virkelig at jeg skal til NY snart igen, så skal dine guides bruges.

    SvarSlet
  3. Nu kribler det da endnu mere for at komme afsted. Super oplevelse du har haft. Amerikanerne kan det der med service, efter min mening:-) Vil klart huske dine tips til jeg engang rammer NY igen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare service i en helt anden liga end her... Selvom man nu også kan savne at få lov at gå for sig selv i en forretning ;-)

      Slet
  4. Wonderful blog. So nice to see the Danish perspective. Or, as Google translate tells me, "Wonderful blog. Så rart at se den danske perspektiv."

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks, Mimi. And also thank you for the wonderful guide. It was very helpful :-)

      Slet
  5. UH det må have været PARADIS!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det!! Jeg gik også liiiidt amok i indkøb ;-)

      Slet
  6. Det ser ud til at det var ret saa fantastisk at opleve - men ogsaa overvaeldende. Haaber jeg engang rammer NY ... og oplever det omraade. Det er jo alt for vildt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er lidt vildt. Det var en kæmpeoplevelse :-)

      Slet
  7. Ej hvor spændende. Jeg har altid undret mig over hvor Mood ligger. Skægt, at det er på tredje sal og med en meget karismatisk chauffør. Jeg glæder mig til at se, hvad du frembringer af de skønne indkøb.

    Jeg har også besøgt Mokuba i Toronto for nogle år siden. Det er en skøn meget poleret butik. Jeg undrede mig dengang over, at der kan være et marked for at sælge bånd på den måde...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skulle man ikke tro, at der var marked for. Men altså....alt ved Garment District var bare vildt (og fedt). Der er specialforretninger inden for alt! :-)

      Slet
  8. Arh hvor lækkert.. Det er da en drømmetur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep! Og derfor var det også megafedt at være afsted med en veninde, der har de samme interesser som en selv. Kunne lige forestille mig, hvordan det ville være, hvis man gik rundt der med en, der bare SLET ikke gad det. Stress!

      Slet
  9. Nøj, hvor ser det lækkert ud! Der kunne jeg vidst også godt bruge timer (og mange penge!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep...det var også en lidt dyr omgang. Men så må jeg spare herhjemme i stedet. Det er okay :-)

      Slet
  10. Miiihiiiiii jeg kan ikke holde det uuuuuuuuudddddd tag miiiig meeeeeeeddddddd!!!

    SvarSlet
  11. Hej Asli.
    Jeg står selv og skal til New York her til sommer.
    Tak for at dele dine tips - jeg glæder mig helt vildt til selv at gå krea-amok!
    Jeg tænkte på, om du måske også har tips ang. transport fra lufthavnen? Man kan selvfølgelig altid tage en taxi, men det er jo lidt dyrt. Så er der bus eller tog: Gjorde I jer nogle erfaringer med det?
    På forhånd tak,
    Emilie

    SvarSlet
    Svar
    1. As a New Yorker, I can tell you that the best way to travel from the airport (if your bags are not too heavy), is to take the "AirTrain" from the airport (JFK Airport, I am assuming), and then take the subway to your destination. The subway fare is $2.50 per person, per ride, and the AirTrain is about $5, I think. VERY inexpensive, compared to a taxi, which can cost nearly $50 to Manhattan! Translation, according to Google, "Som en New Yorker, kan jeg fortælle dig, at den bedste måde at rejse fra lufthavnen (hvis din poser ikke er for tung), er at tage "AirTrain" fra lufthavnen (JFK Airport antager jeg), og derefter tage metroen til din destination. Undergrundsbanen billetpris er $ 2.50 pr person pr tur, og AirTrain er omkring $ 5, tror jeg. MEGET billig, sammenlignet med en taxa, som kan koste næsten $ 50 til Manhattan!"

      Slet

Topscorere den seneste uge