tirsdag den 16. august 2011

Hæklet butterfly D.I.Y.

Jeg har hæklet en butterfly til en ven, der skal giftes på lørdag. Han har selv bestilt den og valgt farverne og bestemt, at den skulle være stribet. Jeg er totalt vild med ideen og synes, det er topsejt - og meget vovet. Det færdige resultat ser sådan her ud:


Du kan også lave en butterfly - det er ikke så svært. Her er en DIY:

Du skal bruge:
Garn. Jeg har brugt tyndt merciceret bomuld.
En hæklenål i passende størrelse.
Hægter til butterfly. Jeg har købt en gammel butterfly i en genbrugsforretning og brugt hægterne fra den.
Elastik. 1 cm bred. 15-16 cm.
Et stykke stof i en passende farve. 5 x 32 cm.

Fremgangsmåde:

Først hækler man et firkantet stykke, som skal udgøre selve butterflyen.
Slå 22 luftmasker op og hækl derefter 88 rækker med fastmasker eller til stykket måler ca. 23,5 cm.
Striberne her er lavet med 4 rækker i hver, pånær de to af striberne, som er lavet med 8 rækker. De brede striber er der, hvor butterflyen skal foldes - hvis man ikke laver de striber bredere, bliver den ikke ens på for- og bagside.

Herefter skal alle enderne hæftes.


Hækl båndet, der skal rundt om butterflyen.
Slå 8 luftmasker op og hækl herefter 24 rækker med fastmasker - eller til båndet måler ca. 6,5 cm.

Butterflyen foldes midt i de brede striber og syes sammen midtbag med kastesting. Rynk den sammen midtpå og sy et par sting for at holde den sammen.

Så gælder det halsbåndet:

Sy båndet sammen ret mod ret og vend det om. Pres det så syningen kommer til at ligge midt bagpå.

I den ene ende af halsbåndet, skal der sidde en elastik.
Start med at trække elastikken igennem 'stropregulatoren' og sy den sammen, som du kan se ovenfor.


Herefter trækker man ringen på fra den anden ende og elastikken skal gennem 'stropregulatoren' fra den modsatte side. Syningen skal vende ind mod elastikken, som man kan se herover.

Så skal elastik og halsbånd syes sammen. Man skal lige bukke enden på halsbåndet lidt ned. Så putter man elastikken ned i og syer et par gange frem og tilbage.

I halsbåndets anden ende, skal hægten ind. Man skal også bukke enden lidt ind og derefter syer man hægten på med fingrene.

Sådan ser den færdige lukkemekanisme ud fra bagsiden.

Sy halsbåndet fast til selve butterflyen.

Sy det hæklede bånd rundt om både butterfly og halsbånd. Herefter kan man med fordel lige fiksere det lille bånd på halsbåndet med et par sting med sytråd, så butterflyen ikke drejer rundt om halsbåndet.

Et voila! Klar til fest og ballade. Det færdige mål på selve butterflyen er 7 cm i højden og 11,5 cm i bredden.

God fornøjelse!

P.s. For ideer til andre farvesammensætninger, så se her.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det med småt: Denne opskrift er kun til privat brug og må ikke benyttes med henblik på videresalg. Opskriften må ikke gengives uden min tilladelse.

45 kommentarer:

  1. Hvor er den bare fin :)
    Sådan en må jeg da lave engang, tak for DIY :)
    KH Micha

    SvarSlet
  2. Ej Asli hvor er den skøn:) hvis bare tiden var til det, så skulle min lille nevø have sådan en til min søsters bryllup, hvor han skal være brudesvend!!! Ihh den er så fin:)

    Kh

    SvarSlet
  3. Du milde kineser, det er gennemført! Rigtig fin og forståelig DIY

    SvarSlet
  4. Vovet - ja! Fedt - ja! Du er så sej :D

    SvarSlet
  5. Nøøjh, hvor er den fed. Godt nok ikek sikkert herren i huset vil gå med sådan en - men da tæt på, at jeg så vil. :-)

    SvarSlet
  6. Så fin! Og sej ven der skal giftes i sådan en. Viser du ikke et billede af det glade par efterfølgende?

    SvarSlet
  7. Faaaantastisk!!! TAK for det :) Det må simpelthen prøves!!!

    SvarSlet
  8. Hoooold nu op den er skøn :o) Super super fed. Husbonden min sad netop og kiggede med over min skulder da jeg kiggede herind til dig :o) Ordene faldt pladask: "Sådan en kunne være fed at have, skat". Stor tak for DIY´er Asli, den skal jeg helt sikkert prøve :o)

    Tak fordi du deler siger Morten Korch og jeg ;o)
    Kh Anette

    SvarSlet
  9. Hvor er den cool!
    Tror jeg skal have en selv :-)

    SvarSlet
  10. Hvor er den bare fin! Og hvor modigt at ha' en hæklet butterfly på til sit bryllup - det er da for sejt:)

    SvarSlet
  11. Den er simpelthen SÅ flot! Virkelig flot arbejde :)

    SvarSlet
  12. Ej, hvor er det vildt!! Du er bare så dygtig :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  13. Super sej stil - trist at min elskede ser lidt tilklemt ud med "fly" ellers havde han fået en i en ruf..

    SvarSlet
  14. Hvor er den fantastisk! Jeg må skrive den på min to-do liste - jeg skal dog lige lære at hækle først, men det ser jeg bare som en lille detalje. Den er så fin!

    SvarSlet
  15. Wow! Tusind tak, allesammen. Hvor er I søde :-D

    Jeg skal se, hvad jeg kan gøre mht. at få et billede af parret til fremvisning :-)

    SvarSlet
  16. Den er da totalt flot og funky! Sejt gået!

    SvarSlet
  17. Meeega fed! Det kan kun blive et festligt bryllup!! Jeg snupper lige idéen, så tak for DIY!!

    Signe

    SvarSlet
  18. Hvor er den fed ! dér er hermed 18 års gaven fra søster til bror ! tak for inspirationen jeg VED han vil elske den. tak tak tak. :)

    SvarSlet
  19. Hvor skønt er det lige! Jeg skal lave en hår-lækker-sag til min bonus-x, og hvad finder jeg her hos dig!:) Den skal det være:)

    SvarSlet
  20. Så fik jeg endelig lavet en... Hvor er den altså skøn. Tusinde tak for meget udførlig D.I.Y

    ;)

    SvarSlet
  21. Besynderligt nok er det først nu jeg er støt på din hæklede butterfly. Den er jo for cool!!! Den skal kæresten da vist ikke snydes for. God søndag...

    SvarSlet
  22. Ih hvor er den fin - den må jeg straks lave til mand og søn;) bruger du en luftmaske til at vende med? God weekend;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, Karina. Undskyld jeg ikke har svaret! Ja, det gør jeg. Håber, du har fundet ud af det :-)

      Slet
  23. Nøj, den er sej! Og lækker blog - straks tilføjet min læseliste :)

    SvarSlet
  24. Aj hvor smart, den må jeg prøve om jeg kan lave :o) Super fin blog du har dig :o)

    SvarSlet
  25. Flot DIY! Den skal vist prøves.. Manden vil blive SÅ glad!

    SvarSlet
  26. Nøj, hvor er den bare fin!!

    www.MinKusineMaria.dk

    SvarSlet
  27. Hej - Hvor er det nogle fine butterfly´s - Kan man bestille en hos dig??

    SvarSlet
  28. Åh din butterfly er så fin! Er gået igang med én, men synes den bliver meget bredere end din ser ud på billedet. Kan du huske hvor bredt det hæklede stykke, der udgøre selve butterflyen, er?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ok. Overså lige, at du til sidst skriver de færdige mål. Så den er fikset ;)

      Slet
  29. Så fint...
    Har linket til din side på min blog - har nemlig selv hæklet en butterfly :)

    SvarSlet
  30. Fedt idé, at splitte en gammel butterfly og genbruge
    I like!

    SvarSlet
  31. Hejsa...
    Super flot butterfly.... Hvad skal du have for at lave to stk. som på billeder bare med tynde striber blå?
    Mvh Anja

    SvarSlet
  32. ihh hvor er den bare fin. den skal da klart laves i julegave til min bror

    SvarSlet
  33. Til den dovne. :D

    http://www.miinto.dk/p-692814-orange-navy-strikket-butterfly

    SvarSlet
  34. .. så er den til salg her :(
    https://www.facebook.com/groups/345806275564632

    SvarSlet
  35. Hej Asil,
    Jeg er håbløst forelsket i din butterfly, men kan ikke hækle - jeg vil forsøge at strikke den i stedet, så jeg vil høre om jeg må sætte "min" udgave af opskriften på ravelry.com og linke til din blog for den hæklede opskrift?

    Mvh Maria

    SvarSlet
  36. Jeg har hæklet en butterfly efter din opskrift - tak :-)
    Jeg har linket til din opskrift fra min blog.

    SvarSlet
  37. Den er bare så flot og er straks gået i gang med en til min søn på 17. Men vil høre dig hvor tynd en bomuld du har brugt? 8/4 eller tyndere? Eller evt løbelængde pr 50 g. Tænker det gør noget for størrelsen hvis jeg gerne vil lave den som din. På forhånd tak.

    Vh Mariann

    SvarSlet
  38. Vender man på en luftmaske eller? jeg synes ikke min får den der flotte lige kant :/

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge