mandag den 25. oktober 2010

Mad på japansk og lidt på tysk.

Kæresten har været til skriftlig eksamen i dag. En ting, der normalt udløser en fast procedure for aftenen. Men i dag lavede jeg lidt om på det. Vi plejer at få svensk pølseret, når der har været eksamen. Det er en tradition, der stammer fra dengang, vi ikke var kærester men studiekammerater. Men man skal jo heller ikke blive alt for fastkørt i traditioner, så i dag bestemte jeg, at vi skulle have rispandekager (tak til Signe for ideen!). Det er hyggeligt, fordi der er masser af tid til at snakke sammen undervejs, fordi man laver dem ved bordet. Og så er det noget lettere i maven end svensk pølseret, selvom det bestemt også er en dejlig ret, som jeg holder meget af.


Det tyske indslag var hvedeøl, som man i dagens anledning godt måtte få til maden på en mandag. Og de der pandekager, kan altså virkelig godt anbefales. I disse havde vi: Gulerødder, agurk, peberfrugt, mango, avokado og kylling eller oksestrimler. Begge slags kød var marineret i en blanding af soya, fiskesauce og hvidløg. Jeg har ikke nogle mål på det dog, men der skal mest soya i.


Jeg havde dækket bordet med servietter med små geishaer fra Tiger og på hver tallerken lagt en Fortune-cookie. Det er egentlig ikke sikkert, at det er særlig japansk, nu jeg tænker over det. Men jeg synes, de er ret morsomme. De er nogenlunde ligeså konkrete, som horoskoper der bedyrer: "Vædderen: Du vil opleve lidt medgang, men nok også en smule modgang".

Ellers morede vi os over kærestens svar på eksamensspørgsmålene, som han af uransalige årsager havde valgt at skrive delvist på haiku-digte. Jeg har stadig ikke helt forstået, hvorfor han fik den ide til en eksamen i arbejds- og organisationspsykologi, men det må da være et udtryk for ekstremt god tid og overskud i eksamenssituationen (eller også er det fordi, vi er totalt i sync, at jeg får lyst til japansk mad, alt imens han skriver japanske digte). Men det gør det hele lidt mere absurd, at han var nødt til at spørge eksamensvagten, hvor mange stavelser, der er i første linje af et haiku-digt. Prøv lige at forestille dig at være den eksamensvagt, der bliver spurgt om det...eh -what?

Her er et par af dem, der fik mig til at grine højest:

Jernburet strammer
Både Barker og Weber
ser på metallet

Og:

Demand-Control
pas på eller du bliver
en ensom cowboy

6 kommentarer:

  1. Ha ha, det er sjovt. Når jeg ser ham senere i dag, vil jeg kun tiltale ham i fem-syv-fem stavelser...

    Det er skægt med fortune cookies, og jeg er helt enig. Jeg fik engang en på en kinesisk restaurant i San Francisco hvor der stod "A business trip will bring you excellent results." :-)

    SvarSlet
  2. Hehe, Anders. Det ved jeg, han vil se meget frem til!

    SvarSlet
  3. Han er fandeme en knag, ham din kæreste. Hvis han faktisk afleverede svarene på den måde, og ikke bare skrev dem ved siden af, da han var blevet færdig, giver jeg en øl næste gang vi ses.

    SvarSlet
  4. Hov, for øvrigt. Hvad endte du med at gøre med dressing? Og var det godt med oksekød?

    SvarSlet
  5. Så skylder du en øl, Signe :-D
    Mht. dressing, så var der totalt udsolgt af Gomadressing everywere, men jeg fik noget andet dressing til rispandekager i thaisupermarkedet på Istedgade. Det smagte også godt. Og det var supergodt med oksekød. Men det skal bare lige over og hilse på panden, så er det bedst.

    SvarSlet
  6. Hvor er det sejt. Du må hilse ham og sige at jeg synes han er sej! Og at jeg glæder mig til at købe den øl til ham.
    Men jeg gad godt nok godt vide hvad psykologiprofessorerne tænker når de ser det...

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge